Lähitaksi: “Personan nopeus yllätti täysin”

“Saimme viikossa palkattua viisi uutta työntekijää. Normaalisti siinä kestää kuukausi”, kiittelee Lähitaksin HR-koordinaattori Angela Nevvonen.

“Persona erottuu edukseen uudenlaisella ajatuksellaan ja toiminnallaan. He ovat selkeästi alan edelläkävijöitä”, Nevvonen perustelee rekrykumppanin valintaa.

Taksikyytejä välittävän Lähitaksin ydinbisnestä on asiakaspalvelu. Haagan ja Rovaniemen asiakaspalvelukeskuksessa työskentelee yhteensä 70 henkilöä.

Yhtiö haluaa erottua kilpailijoistaan laadulla, joten hyvien asiakaspalvelijoiden löytäminen on erittäin tärkeää. Kilpailu osaajista on kuitenkin kovaa.

Lähitaksi on käyttänyt kumppaneita rekrytoinnissa yli 20 vuoden ajan, koska oma rekrytointi sitoisi liikaa resursseja. Rekrytointitarve on tavallisesti noin 10 henkeä vuodessa.

Ainutlaatuinen konsepti

Angela Nevvonen seuraakin henkilöstöpalvelualan kehitystä tarkkaan.

“Ala on muuttunut ja rekrytoinnit ovat muuttuneet. Enää ei katsota työnhakijaa alaspäin vaan pyritään myymään yritys työnhakijalle.”

Tätä taustaa vasten Personan toiminta-ajatus teki Nevvoseen vaikutuksen.

“Konseptissa oli niin paljon sellaista, mitä en ole muiden toimijoiden kohdalla nähnyt.”

“On ollut kiva huomata, miten nopeasti he ovat omaksuneet meidän alan. Ymmärtävät sekä yrityksen että työntekijän tarpeita.”

Personan avulla viisi osaajaa viikossa

Syksyllä 2023 Lähitaksi tarvitsi viisi asiakaspalvelijaa lisää. Yhteistyö toimii niin, että Persona etsii hakijat, hoitaa ensimmäisen haastattelukierroksen ja valitsee sovitun määrän kandidaatteja toiselle haastattelukierrokselle, jonka suorittaa Lähitaksi.

“Personan nopeus yllätti minut aivan täysin. Haku alkoi perjantaina ja saimme ensimmäiset haastatteluvaraukset jo tiistaina. Eli Persona oli muutamassa päivässä tehnyt karsinnan ja ensimmäisen haastattelukierroksen. Aiemmin samaan on kulunut kaksi viikkoa.”, Nevvonen kertoo.

“Saimme viikossa palkattua kaikki viisi uutta työntekijää. En ole aiemmin törmännyt näin nopeaan toimintaan. Normaalisti siinä kestää kuukausi.”

Hyvä perehdytys tehostaa haastatteluja

Nevvosen mukaan haastattelut sujuivat Personan perusteellisen pohjatyön ansiosta sulavasti. Personan tekemän kattavan tietopaketin ansiosta Lähitaksilla oli hyvä käsitys hakijoista jo ennen haastattelua.

“Haastattelut muuttuivat ihan toisenlaisiksi Personan ansiosta. Persona oli perehdyttänyt haastateltavat Lähitaksiin niin hyvin, että kandidaatit tiesivät tarkalleen, mihin olivat tulossa. Meidän ei tarvinnut esitellä yritystämme haastatteluissa enää lainkaan.”

“On käynyt mielessä, että voisiko Persona hoitaa valintaprosessin ihan kokonaan, koska he tietävät niin hyvin, mitä me haluamme.”, Nevvonen miettii.

Uusi tekijä heti valmis hommiin

Nevvonen on hyvin tyytyväinen Personan löytämiin uusiin työntekijöihin.

“He ovat juuri sellaisia, joita on haettu: motivoituneita, sitoutuneita ja nopeasti omaksuneet uuden työn.”

Työn omaksumisessa on auttanut Personan valmennus, joka valmistaa uudet työntekijät aloittamaan asiakasyrityksessä.

“Heillä on oma valmennusprosessi, johon sisältyy asiakaspalveluun kuuluvat asiat.”

Persona räätälöi Lähitaksille myös omaa pelillistettyä valmennuskokonaisuutta, joka tutustuttaa tulokkaat Lähitaksiin ja sen arvoihin.

“Meidän toiminta on hyvin pilkottua, joten sitä on hankala selittää alaa tuntemattomalle. Personan ansiosta siitä on tullut selkeä ja ymmärrettävä paketti, jonka ansiosta aloittava työntekijä tuntee työnsä hyvin jo etukäteen. Tältäkin osin Persona erottuu selvästi edukseen muista toimijoista.”

Työnantajakuva parantunut

Nevvosen mukaan Persona on onnistunut parantamaan myös Lähitaksin työnantajakuvaa.

“He ovat antaneet meistä todella positiivisen ja realistisen kuvan hakijoille. Aloittaneet ihmiset ovat olleet todella iloisia siitä, että ovat saaneet tulla Lähitaksiin ja työ on vastannut heidän odotuksiaan. Persona on oikealla tavalla osannut myydä meitä työnantajana.”

Nevvonen kertoo nauttivansa kovasti yhteistyötä Personan kanssa.

“Ihan sama, mikä ongelma, niin heille on aina helppo soittaa ja he ymmärtävät meidän tarpeet. Avun saa nopeasti.”

“On kivaa työskennellä heidän kanssaan. Pieni, mutta ketterä ja ahkera toimisto, jolla on pilkettä silmäkulmassa.”

Nevvonen tiivistää Personan palvelun yhteen lauseeseen näin:

“Kattava, kompakti kokonaisuus, jota muilla ei ole tarjolla.”